Autor Wątek: Field of Glory II  (Przeczytany 64 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Philip79

  • L44
  • ***
  • Wiadomości: 57
  • Karma: +1/-0
Field of Glory II
« dnia: Październik 25, 2017, 00:47:33 am »
Planszowa strategia turowa, gdzie zanika cienka granica miedzy symulacją pola walki, a strategia taktyczną, przedstawiająca historyczne bitwy z okresu starożytności. pierwsza część tej gry, znana jest chyba wszystkim fanom gier strategicznych, szczególnie tych konwersji z tradycyjnych planszówek, gdzie oddziały symbolizowane są w postaci bardzo ładnie zrobionych figurek.



Jak pamiętamy, pierwsza część tej gry, była już wystarczającym hitem, chyba wartym swojej ceny. Co prawda gry strategiczne nie należą do najtańszych, ale moim zdaniem zakup jakiejś perełki, przy której spędzę setki godzin, chyba warte jest tej ceny i z pewnością zrozumie mnie każdy “dinozaur - maniak” strategii o charakterze klasycznym (mam tu na myśli, oczywiście pewne konwersje z klasycznych gier planszowych, które muszą zachować to co moim zdaniem najważniejsze, czyli ten charakterystyczny klimat.
Na szczęście autorzy drugiej odsłony FoG, postawili na tradycyjny wygląd i mechanikę, wzbogacając ją o w pełni trójwymiarowe pole bitwy i jednostki. Prezentuje sie to bardzo ładnie i przejrzyście, gdyż pole bitwy możemy sobie dowolnie skalować i obracać.



Jeśli chodzi o mechanikę gry i zasady, to tutaj mamy chyba najwięcej zmian. Autorzy zachowali podstawowe zasady z pierwszej części, jednak dodano wiele innych zasad zwiększających realizm rozgrywki, dotyczące pola kontroli jednostek, ich zachowania (np zwrotność kawalerii podczas szarży, czy kłopoty związane z przegrupowaniem różnych jednostek) Jest tego bardzo dużo i przyznam, że jeszcze nie zdążyłem poznać całej mechaniki i zasad, chociaż dostępny jest bardzo szczegółowy tutorial, który w trakcie rozgrywki pokazuje się w postaci dymków, gdy dokonujemy jakiejś czynności (no gdy klikamy na statystyki jednostki, automatycznie tutorial pokazuje nam jest cechy i zachowanie na polu bitwy).



W FoG II walka stała się dużo trudniejsza i złożona w porównaniu do poprzednika, gdyż poszczególne jednostki posiadają większa ilość indywidualnych charakterystyk i zachowań, jak np zdolność zwrotu, przegrupowania, czy wycofania. To wszystko trzeba brać pod uwagę, gdyż np ciężka jednostka Phalnaxów, zaatakowana z flanki, ma wtedy poważne problemy ze zmiana kierunku i w tym wypadku pozostaje jej jedynie utworzenie formacji czworoboku.
Dość skomplikowana i nieprzewidywalna jest sprawa z jednostkami konnymi, które, gdy zostaną wprowadzone w szarże, właściwie tracimy nad nimi kontrolę. Cała gama zachowań tyczy się wszystkich jednostek: od różnego rodzaju strzelców, poprzez lekka piechotę do oddziałów tzw skirmisherów. Te wszystkie charakterystyki zachowań poszczególnych jednostek trzeba zrozumieć, aby móc mieć w pełni kontrolę nad bitwą i móc wykorzystać atuty swoich jednostek.

https://i.imgur.com/6klmXDC.png

Podobnie jak w pierwszej odsłonie mamy możliwość gry multi, rozgrywania historycznych bitew, lub innych wariantów. Z tego co pamiętam jest chyba dostępne jeszcze coś w rodzaju kampanii, ale wydaje mi się, że prawdziwa frajda będzie podczas rozgrywki z innym graczem, chociaż AI komputera jest na prawdę na wysokim poziomie.
Podsumowując: FoG II jest kontynuacja pierwszej części, jednak rozbudowana o cała masę aspektów zarówno graficznych, dźwiękowych i to co najważniejsze, indywidualnych charakterystyk jednostek, gdzie każda jednostka jest unikalna. To wszystko powoduje, że gra stała się bardzo złożona  i moim zdaniem jest perełką w taktyce.
Mogę z czystym sumieniem polecić każdemu taktykowi lubującemu się w czasach starożytnych.

"... Demokracja jest wtedy, kiedy dwa wilki i owca głosują, co zjedzą na obiad. Wolność jest wtedy, kiedy dobrze uzbrojona owca podważa wynik głosowania!..."  - B Franklyn
... dopóki nie skorzystałem z internetu nie wiedziałem że na świecie jest tylu idiotów..." - Stanisław Lem

Offline zaratustra

  • =OPS= Leader / GG: 2250882
  • Administrator
  • Dzida laserowa
  • *****
  • Wiadomości: 1.997
  • Karma: +2/-0
Odp: Field of Glory II
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 25, 2017, 15:13:45 pm »
Niezły opis, dzięki za info, może się skuszę za jakiś czas, bo prawdę mówiąc mam dość hype`u na temat jakiegoś tam bajkowego świata w najnowszej odsłonie TW, który mnie w ogóle nie kręci  :024:.

Offline Philip79

  • L44
  • ***
  • Wiadomości: 57
  • Karma: +1/-0
Odp: Field of Glory II
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 07, 2017, 10:58:43 am »
Skusić sie warto, gdyż od momentu gdy napisałem tą mini recenzje,zzdążyłem już nieco, założona nawet została grupa "fanatykow" a nawet powstało nowe forum dedykowane. Obecnie chłopaki rozgrywają sobie turnieje. Piszę akurat o tym, bynajmniej nie z powodu jakiejś formy reklamy, lecz z faktu wynikającego z na prawdę wielkiego kroku jaki poczynili twórcy, w odniesieniu do poprzedniej odsłony gry, ale w ogóle w porównaniu do tego typu,charakterystycznych strategii planszowych, z tym charakterystycznym, klasycznym designem, jak "pike & shots" i itp.
Chodzi mi tu głównie o rozbudowę pod kątem mechaniki, realizmu pola bitwy i ilości nacji oraz jednostek z okresu starożytności. Także mnogość zasad, wpływających na morale, zachowanie jednostek stawia tą pozycję na półce symulacji pola walki, na tyle ile tylko może pozwolić system turowy.

Nie jestem zapaleńcem tego typu gier, ale muszę przyznać że z pewnością warta jest zaopatrzenia się w nią razem z innymi produktami będącymi na liście "prepersów"  :047:
"... Demokracja jest wtedy, kiedy dwa wilki i owca głosują, co zjedzą na obiad. Wolność jest wtedy, kiedy dobrze uzbrojona owca podważa wynik głosowania!..."  - B Franklyn
... dopóki nie skorzystałem z internetu nie wiedziałem że na świecie jest tylu idiotów..." - Stanisław Lem