Autor Wątek: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych  (Przeczytany 52050 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline John Cool

  • Administrator
  • Dzida laserowa
  • *****
  • Wiadomości: 1.824
  • Karma: +1/-0
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #105 dnia: Listopad 23, 2012, 20:22:10 pm »
Nie wiadomo wprawdzie co z wspomianym tutaj SPM-2 Tigr i jego wersjami, ale dla odmiany mamy jeszcze GAZ WBK-3927 Wołk oraz większy kuzyn Tigra czyli SPM-3 Miedwied (WBK-3924). Ten ostatni w sumie prezentuje się całkiem fajnie.

Cytuj
Wilk i Niedźwiedź w 2013
Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 listopada 2012

W 2013 mają zakończyć się badania państwowe rosyjskich pojazdów opancerzonych GAZ WBK-3927 Wołk i minoodpornych SPM-3 (WBK-3924) Miedwied. W przyszłości ten ostatni ma zostać podstawowym pojazdem jednostek podległych MSW FR.


SPM-3 Miedwied (WBK-3924) po raz pierwszy zaprezentowano w 2008. Konstrukcja opracowana była w ramach programu OKR BTR-WW (Bronietransportior dla Wnutriennych Wojsk) przez Wojenno-Inżieniernyj Centr z Niżniewo Nowgorodu, część WPK. Pojazd może przewozić kierowcę, dowódcę i 7 w pełni wyposażonych żołnierzy. Mogą oni szybko zajmować miejsca i opuszczać pojazd przez szerokie drzwi z tyłu / Zdjęcie: WPK

Rzecznik prasowy koncernu WPK (Wojenno-Promyszliennaja Kompania) Siergiej Suworow potwierdził, że do lutego przyszłego roku mają zakończyć się wszystkie badania kwalifikacyjne (państwowe) pojazdu minoodpornego WBK-3924, oznaczanego także jako SPM-3 (Specialnaja Policeiskaja Maszina) Miedwied (Niedźwiedź). Pokazano go po raz pierwszy w 2008 i jest to pierwszy rosyjski pojazd o podwyższonej odporności na wybuchy min, odpowiednik amerykańskich wozów zaliczanych do rodziny MRAP (SPM-3 – rosyjski MRAP, 2008-11-10).


Porównanie wielkości pojazdów SPM-2 Tigr (z lewej) i SPM-3 Miedwied (z prawej) / Zdjęcie: WPK

Ostatni etap prób, to zaplanowane są na styczeń lub luty 2013 testy w warunkach zimowych przeprowadzane na północy kraju. Mają one potrwać miesiąc i ocenić funkcjonowanie pojazdu w bardzo niskich temperaturach, jak też sprawdzić jego możliwości trakcyjne w poruszaniu się w trudnym, zaśnieżonym terenie. SPM-3 przeszedł już badania dotyczące odporności balistycznej pojazdu, jak też próby jazdy terenowej. W 2011 sprawdzono funkcjonowanie wozu na dużych wysokościach na Kaukazie i w wysokich, dochodzących do 45°C temperaturach na stepach Astrachania. Dotychczas testowane pojazdy przejechały ponad 25 tys. km.


SPM-3 jest napędzany silnikiem wysokoprężnym JaMZ-7601 o mocy 300 KM. Napęd przenoszony jest z wykorzystaniem podzespołów seryjnych samochodów Ural. Elementy niezależnego zawieszenia kół pochodzą z BTR-90. Pojazd jest certyfikowany do uczestnictwa w normalnym ruchu drogowym. Resurs SPM-3 konstruktorzy oceniają na 250 tys. km / Zdjęcie: WPK

Po pomyślnym zakończeniu prób, w pierwszym kwartale 2013 zostanie podjęta decyzja o wprowadzenie SPM-3 do wyposażenia jednostek Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Federacji Rosyjskiej. Nieco wcześniej zapowiedziano, że do końca 2012 WPK wyprodukuje pierwsze 10 wozów Miedwied serii próbnej i to one pierwsze trafią w ręce funkcjonariuszy MSW. Zgodnie z obecnymi planami pojazdy SPM-3 mają zastąpić kołowe transportery opancerzone BTR-80 i stać się w ciągu najbliższych 2-3 lat podstawowym pojazdem żołnierzy wojsk wewnętrznych.


W drugiej połowie 2013 mają zakończyć się badania państwowe wozu opancerzonego WBK-3927 Wołk (Wilk) rozwinięcia wozu Tigr. Wstępne zainteresowanie pojazdem, pokazanym po raz pierwszy w 2010, przejawia armia i marynarka wojenna / Zdjęcie: WPK

Suworow zaznaczył, że część kosztów badań Miedwiedia była finansowana przez rosyjskie ministerstwo obrony. Obecnie wojsko nie planuje zakupów SPM-3, przekazał rzecznik WPK, jednak decyzja ta może ulec zmianie po zakończeniu prób i wprowadzeniu pierwszych wozów do wyposażenia MSW.


Opancerzona kapsuła transportowa podstawowej odmiany Wołka. W środku mieści się do 8 osób / Zdjęcie: Witalij Kuźmin (CC BY-SA 3.0)

W drugiej połowie 2013 mają zakończyć się też badania państwowe wozu opancerzonego WBK-3927 Wołk (Wilk). Wstępne zainteresowanie pojazdem, pokazanym po raz pierwszy w 2010, przejawia armia i marynarka wojenna. Niemniej, przyszłość pojazdu jest niejasna, ze względu na zakupy dla wojska składanych w Rosji włoskich pojazdów IVECO 40E15WM wprowadzone do uzbrojenia pod nazwą Ryś (Rosyjskie(?) Rysie, 2012-03-14).

Deklarowana przez producenta odporność balistyczna Wołka jest na 3 poziomie STANAG 4569 (chroni przez pociskami przeciwpancernymi nabojów 7,62 mm x 51 i 7,62 mm x 54R wystrzelonymi z odległości 30 m), choć może być podwyższona. Odporność przeciwminowa na poziomie 1 tego STANAG-u (ochrona przed odłamkami pocisków burzących kal. 155 mm eksplodujących w odległości 100 m), z możliwością zwiększenia do poziomu 2.


Pierwsza prezentacja pojazdu WPK-39272 z opancerzoną 2-osobową kabiną i przestrzenią ładunkową, na której mogą być zamontowane różne moduły: łączności, zagłuszania, logistyczny, medyczny lub po prostu skrzynia ładunkowa, osłonięta plandeką. Dobrze widoczne hydropneumatyczne zawieszenie na zdjęciu w pozycji opuszczonej maksymalnie / Zdjęcie: Witalij Kuźmin (CC BY-SA 3.0)

WBK-3927 może być napędzany wysokoprężnymi silnikami rodziny JaMZ-5347 spełniającymi normę EURO-4 o mocy 190, 240 i 300 KM. Hydropneumatyczne zawieszenie pozwala zwiększać prześwit od 250 do 550 mm i poruszać się w terenie z prędkością 45-55 km/h. Prędkość maksymalna na drodze 140 km/h.


WPK-39273 to odmiana Wołka w układzie 6x6 z opancerzoną 2-osobową kabiną i odpornym na ostrzał modułem transportowym / Zdjęcie: Witalij Kuźmin (CC BY-SA 3.0)

Rodzina pojazdów Wołk składa się obecnie z czterech pojazdów wozów – trzech w układzie 4x4 i jednego w 6x6 – o masie, w zależności od wersji i opancerzenia od 7 do 10,2 t. Podstawowy model WBK-3927 wyposażony jest w opancerzoną 2-osobową kabinę (o objętości 2,4 m3) i odrębny, także zabezpieczony przed ostrzałem moduł transportowy, mieszczący do 8 osób (o objętości 4,7 m3). Odmiana WBK-39271 ma zintegrowaną, długą kabinę (o objętości 7,2 m3). WPK-39272 to wersja wielozadaniowa, z opancerzoną 2-osobową kabiną i przestrzenią ładunkową, na której mogą być zamontowane różne moduły: łączności, zagłuszania, logistyczny, medyczny lub po prostu skrzynia ładunkowa, osłonięta plandeką. WPK-39273 to odmiana w układzie 6x6 z opancerzoną 2-osobową kabiną i opancerzonym modułem transportowym (objętość 10,3 m3).
"No chłopcy, kończcie flaszkę i do domu. W nocy ognisko." Kapitan Stopczyk.

ajzik

  • Gość
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #106 dnia: Listopad 23, 2012, 20:36:41 pm »
Fotki nieaktualne. SPM-3 zdążył już znacznie zmienić wygląd. I jak zwykle błędy merytoryczne, ale to normalka dla tegoż portalu.



Nowszy MRAP z FR - Goriec-K.


ajzik

  • Gość
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #107 dnia: Marzec 02, 2013, 20:09:52 pm »
Bardzo silny fugas vs. saperski RG31 Mk5E w Afganistanie - robi wrażenie ...

http://www.liveleak.com/view?i=f9f_1336248636




logan76

  • Gość
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #108 dnia: Marzec 03, 2013, 01:14:21 am »
O, ja pie...le. A jaka piosenka w tle, jakby śpiewał " ...poszłem zbierać sasanki ". :045:
Masakra!

ajzik

  • Gość
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #109 dnia: Marzec 03, 2013, 10:21:50 am »
Zbliżony fugas z perspektywy BSL-a i zapewne GyroCam-u z innego wozu. Też RG31 Mk5E z LROD.

http://www.liveleak.com/view?i=5ae_1334183134

Offline John Cool

  • Administrator
  • Dzida laserowa
  • *****
  • Wiadomości: 1.824
  • Karma: +1/-0
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #110 dnia: Kwiecień 05, 2013, 13:54:59 pm »
Najechali na IEDa - z perspektywy gościa na stanowisku strzeleckim: http://www.youtube.com/watch?v=8Tp9lICKOrg
"No chłopcy, kończcie flaszkę i do domu. W nocy ognisko." Kapitan Stopczyk.

ajzik

  • Gość
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #111 dnia: Październik 23, 2013, 16:32:55 pm »
Urał-WW - następca rodziny Fiedierał.






Sherman

  • Gość
Odp: Pojazdy bojowe w konfliktach asymetrycznych
« Odpowiedź #112 dnia: Luty 19, 2014, 16:21:40 pm »
Droga lekcja taktyki. BTR'em na barykadę:

http://www.youtube.com/watch?v=wm1NkqSPsvM